تکنیک زیر لعابی

1398-07-22
تکنیک زیر لعابی

 

از آن جایی که محصولات ارایه شده در سایت دارنیا تمامأ دست ساز می باشند، برخود وظیفه دانستیم برخی از تکنیک های هنری بکار رفته در ساخت محصولات را جهت آشنایی بیشتر شما عزیزیان به صورت مختصر نگاهی اندازیم و به معرفی تکنیک ها بپردازیم.

 تکنیک زیر لعابی
سفال و نقش زیرلعابی

سفالگری یکی از کهن ترین صنایع دستی و هنری در ایران می باشد، که از هزاره هشتم پیش از میلاد آغاز شده است. مهم ترین پیشرفت در صنعت سفال سازی، خلق نقاشی بر روی سفالینه و ایجاد نقش بر تن آن ها می باشد.

 هنر نقاشی روی سفال، که به واسطه هنر سفالگری به وجود آمده است، یکی از لذت بخش ترین فعالیت های هنری تا عصر حاضرمی باشد.

 در ابتدا نقاشان، برای ایجاد نقش بر سفالینه ها، از خط و اشکال هندسی استفاده می نمودند؛ و رفته رفته نقوشی الهام گرفته از طبیعت، هچون: گل، گیاه و حیوانات در آثارشان نمایان گشت. هنر نقاشی روی سفال، باعث خلق آثار منحصربه فردی شد که در طول تاریخ ماندگار گشتند.

تکنیک زیر لعابی

 تکنیک های مورد استفاده در تزیین و نقاشی روی سفال متنوع می باشند، که از این میان به تکنیک های زیر لعابی، رو لعابی، لعاب های فیروزه ای، لعاب هفت رنگ و لعاب های مینایی می توان اشاره کرد.

 تکنیک زیر لعابی :

این روش، یکی از شیوه های منحصر به فرد در تزیین سفال می باشد، که با استفاده از آن می توان طرح های بسیار جذابی را در اجسام سفالی نقاشی کرد. در واقع زیرلعابی روشی جهت تزئین (نقاشی) مصنوعات سفالین و سرامیکی است، که قبل از لعابکاری بر روی قطعات سفال یا سرامیک اعمال می ‌شود.

تکنیک زیر لعابی

تکنیک زیر لعابی در قرن دوازدهم میلادی اوج بیشتری پیدا کرد. در آن دوران رنگ های مورد استفاده برای نقاشی زیر لعابی  را به روش مستقیم و یا از روش های دیگر بر روی بدنه سفال ایجاد می نمودند، سپس یک لایه لعاب شفاف برای پوشش سطح سفال برای نقاشی استفاده می کردند.     

در نقاشی زیرلعابی بعد از آنکه ظرف در کوره حرارت می ‌بیند، رنگدانه‌ های مورد استفاده (جهت رنگ آمیزی) که از اکسیدها مشتق شده، با لعاب زیرین درمی آمیزد. بدین ترتیب تزئینات زیرلعابی کاملاً بادوام خواهد بود؛ چون لایه ای از لعاب آن را می پوشاند. البته چون دمای مورد استفاده در این روش برای پخت لعاب، بالاتر از روش تزئین رولعابی است، طیف رنگ‌های قابل استفاده محدودتر است.

جایگاه نقاشی زیرلعابی در طول تاریخ

نقاشی زیر لعابی یکی از تکنیک های پر کاربرد در سفالگری بوده است، که در ابتدا از آن برای تزیین گلدان های سفالی استفاده می شده است. این روش در ابتدا با رنگ های آبی و سیاه درایران رواج پیدا کرد، که با بهره مندی از این تکنیک به نقاشی ظروف می پرداختند. این نقاشی ها و طرح های ایجاد شده بر روی سفال را نقاشی سایه نما می نامیدند.

 تکنیک زیر لعابی

با استفاده از نقاشی زیر لعابی می توان طرح های دقیق و هنرمندانه بسیار زیبایی را بر روی سفال طراحی نمود. در نقاشی زیر لعابی، رنگ آبی از اکسید کبالت و رنگ سیاه از مواد معدنی حاوی آهن، منگنز و کروم ایجاد می شود.

سفال های باقی مانده از دوران گذشته نیز حاکی از استفاده سفالگران از این رنگ ها برای نقاشی زیر لعابی می باشد.

 تکنیک زیر لعابی

برای لعابکاری روی نقاشی های زیرلعابی، از لعاب قلیایی استفاده می شده است؛ چرا که این نوع لعاب سبب ایجاد ثبات در رنگ سفال می گردد. این نوع تزیین در سطح سفال، علاوه بر زیبایی از استقامت و استحکام زیادی نیز برخوردار است. با استفاده از این تکنیک، می توان پوشش شفاف و چشم نوازی را بر روی اجسام سفالی ایجاد کرد.

تکنیک زیر لعابی

رواج استفاده از تکنیک نقاشی زیر لعابی سبب ایجاد تغییر در سبک و آرایش رنگ های متعدد برای تزیین ظروف سفالی گردیده است.

طراحی های اولیه انجام گرفته بر روی سفال ها در تکنیک نقاشی زیر لعابی، شامل شکل های ساده و انتراعی بوده است؛ که به تدریج این اشکال از تنوع بیشتری برخوردار گردیدند و پیشرفت زیادی در این زمینه پدید آمد.

با استفاده از نقاشی زیر لعابی در تزیین اجسام سفالی، می توان طرح های خلاقانه و بسیار زیبایی را برای تزیین ظروف سفالی پدید آورد؛ و به این ترتیب اجسام سفالی منحصر به فرد با طرح ها و نقاشی های بی نظیر و چشم نواز را فراهم آورد.

تکنیک زیر لعابی

منابع:

  •        جان، بریت. (1392). راهنمای کامل لعاب های پخت بالا {ترجمه: مریم اسفاری}. تهران: ویدا.
  •        گرامی نژاد، ابوالقاسم و حمید. (1383). هنر سفالگری(لعاب). تهران: اتحاد.
  •        بایاس، ریچل. (1394). آموزش گام به گام طراحی بر روی سفال {مترجم: پروین شیخی}. تهران: برگ نگار.        

دیدگاه خود را ارسال کنید

* نام و نام خانوادگی
* ايميل: (ايميل شما منتشر نمي شود)
* متن نظر:
* عبارت امنيتي را وارد نماييد