رنگ و نقش در زیلو

1397-04-04
رنگ و نقش در زیلو

زیلوبافی نشانه ساده زیستی و زندگی روستایی است و همیشه از زیبایی خاص خود برخوردار است. رنگ های بکار رفته در زیلو مانند سایر مواد آن به صورت دستی تهیه می شود. برای رنگ قرمز از روناس، برای طیف آبی از نیل و از پوست گردو برای طیف رنگ های قهوه ای استفاده می شود. این رنگ ها که منشا گیاهی دارند دارای ثبات بوده و در برابر شستشو و نور مقاومت بالایی دارند.

رنگ و نقش در زیلو

 در کنار رنگ ها، این زیرانداز دست بافته، از نقوش ساده نیز بهره می برد. زیلو فرشی است که تار و پود آن از نخ و پنبه است و در اندازه های استاندارد 3 در4 ؛ 1 در 5/2 ؛ 2 در 3 و سفارشات گوناگون در ابعاد مناسب جهت سجاده بافته می شود.

رنگ و نقش در زیلو

 زیلو با دار بافته نمی شود، با دستگاه به ثمر می رسد. جزء به جزء این دستگاه قرن هاست که بدون کوچکترین تغییری شاهکاری چون زیلو می آفریند.

زیلو برای برآوردن نیاز های فیزیکی بافته شده است اما نقوش آن از نیازها و حالات روحی بافنده های آن سرچشمه گرفته است. نقوش زیلو از نوع تزئینات متصل اند و اغلب از طبیعت الهام گرفته و به فرم های هندسی تبدیل شده‌ اند. برخی از این نقوش فاقد محتوای معنایی هستند و کارکردشان صرفاً تزئینی است. و برخی از طریق قرار گرفتن در دسته‌ی نمادها، کارکرد نمادشناسانه دارند. زیلوهای تاریخی بجا مانده، متعلق به دوره اسلامی و اغلب مختص مساجد بوده اند. استفاده از نمادهای معنوی و ترکیب بندی های اقتباس شده از معماری مساجد موجب رسیدن به زیبایی شناسی وتولید معنای روحانی شده که در زمان خود، مورد نظر بافندگان و سفارش دهندگان این زیلو ها بوده است.

رنگ و نقش در زیلو

در میان نقوش زیلو که در حد اَشکال ساده هندسی خلاصه شده‌اند؛ میتوان نمادهایی مثل: آتش ، نور ، سرو، کوه و.... را تشخیص داد.

به طور کل نقوش بکار رفته در زیلو عموما طرح های هندسی و در برخی موارد نوشته هایی به صورت کتیبه است. در عکس های زیر، این طرح ها و نقش ها را همراه با تلفظ یزدی آن ها، که خواستگاه این هنر می باشد؛ می بینیم:

 رنگ و نقش در زیلورنگ و نقش در زیلو

رنگ و نقش در زیلورنگ و نقش در زیلو

رنگ و نقش در زیلورنگ و نقش در زیلو

رنگ و نقش در زیلورنگ و نقش در زیلو

رنگ و نقش در زیلورنگ و نقش در زیلو

امروزه گاهی زیلو را در نقش ها و کاربرد های جدید می بافند و این هنر قدیمی را در تلفیق با نقوش امروزی زنده نگاه می دارند. در این طرح های جدید نیز فرمت و قالب اصلی زیلو ثابت و بدون تغییر است.

رنگ و نقش در زیلورنگ و نقش در زیلو

منابع:

  •        یاوری، حسین. (1382). آشنایی با هنرهای سنتی. تهران: صبای سحر.
  •        افشار، ایرج. (1354). یادگاری های یزد. تهران. انتشارات زیبا.

دیدگاه خود را ارسال کنید

* نام و نام خانوادگی
* ايميل: (ايميل شما منتشر نمي شود)
* متن نظر:
* عبارت امنيتي را وارد نماييد