پاپیه ماشه

1397-02-22
پاپیه ماشه

پاپیه ماشه به چه معنا است؟

پاپیه ماشه در اصل لغتی فرانسوی است به معنای کاغذ فشرده (پاپیه به معنای کاغذ و ماشه (mâché) به معنای مچاله‌شده)، و علت نامگذاری آن این است که کاغذ یا در مواردی پارچه را پس از خمیر کردن با سریش مخلوط می ‌کنند و تحت فشار قرار می‌دهند تا زیرساخت کار تولید شود.

پاپیه ماشه

پاپیه ماشه به موارد و هنر هایی بیش از آنچه در هنر سنتی ما وجود دارد اشاره دارد، در حقیقت آنچه در هنر ایرانی پاپیه ماشه می نامیم زیر مجموعه ای اعلا از هنر پاپیه ماشه می باشد که امروزه غربی ها آن را به نام کشمیر (منطقه ای در هند) می نامند؛ زیرا این هنر از هند به ایران وارد شده است. استفاده پاپیه ماشه به عنوان ماده ای برای ساخت جعبه، پوشش کتاب و قلمدان هنری کاملا ایرانی می باشد که در دوران اسلامی ابداع گردید. قدیمی ترین نمونه های این هنر متعلق به قرن پانزدهم میلادی می باشد که در ایران از دوران صفویه رواج یافت.

 پاپیه ماشه

ساخت مقوای قلمدان پاپیه ماشه های ایرانی که در میان صنایع دستی ایرانی جایگاه مشهوری دارد، به دو روش خمیری و کاغذی انجام می‌گیرد که ابتدا به شرح روش خمیری پرداخته می‌شود. برای تهیه خمیر کاغذ ابتدا کاغذ های باطله خرد شده را خیس می‌کنند تا کاملاً نرم شود و بعد آب آن را به وسیله پارچه‌ای می‌گیرند و در هاون سنگی با سریش می‌کوبند تا خمیری قهوه‌ای مایل به خاکستری به دست آید.

پاپیه ماشه

 سپس با کاغذ روغنی تمام سطح قالب را می‌پوشانند به طوری که منفذی باقی نماند. یک لایه کاغذ را به دور قالب پیچیده و بعد لایه ‌ای از خمیر را به یک ضخامت روی تمام سطح قالب قرار می‌دهند و قبل از خشک شدن کامل آن را به وسیله سوهان می‌کوبند یا توسط استخوان یا شیئی صیقلی مهره می‌کشند تا کاملاً فشرده گردد. پس از خشک شدن کامل به همان روش که گفته شد چند لایه دیگر خمیر بر آن می‌کشند تا به ضخامت دلخواه برسد. در آخر سطوح قلمدان را به وسیله سوهان و سمباده صاف می‌کنند، کاغذ مرغوبی را بر روی آن می‌چسبانند و با تیغ برش دهانه غلاف را می‌برند و قالب را از غلاف بیرون می‌کشند. کاغذ روغنی سابق‌ الذکر بیرون آمدن قالب را ممکن می‌سازد.

پاپیه ماشه

در روش کاغذی ابتدا قاب قلمدان را با دو کاغذ روغنی می ‌پوشانند سپس کاغذی را دور قالب می‌ گیرند؛ کاغذ هایی را که برای ساخت مقوای قلمدان در نظر گرفته‌اند در اندازه لازم می‌ برند و به سریش آغشته می‌کنند و بر روی قلمدان می‌ پیچند. پس از چسباندن کاغذ سوم توسط سوهان چوب ساب به روی آن ضرباتی متوالی وارد می‌ آورند تا الیاف کاغذ ها در هم فرو رود و روی آن را به سریش آغشته می ‌سازند و می‌ گذارند تا خشک شود. قبل از آنکه کاملاً خشک شود آن را به وسیله شیئی صیقلی مهره می‌کشند و پس از خشک شدن کامل لایه ‌های دیگر را به همان ترتیب می‌ چسبانند که به ضخامت مورد نظر برسد.

 پاپیه ماشه

منابع

  •        ادیب برومند، عبدالعلی (1366). هنر قلمدان، مشتمل بر پیشگفتار، انواع قلمدان، شناسائی نقاشان قلمدان. تهران: وحید.
  •        Crossette, Barbara (11 June 1989). Shopper's World; Kashmir's Heritage: Art of Papier-Mache.The New York Times. Retrieved 25 April 2018.
برچسب: پاپیه ماشه

دیدگاه خود را ارسال کنید

* نام و نام خانوادگی
* ايميل: (ايميل شما منتشر نمي شود)
* متن نظر:
* عبارت امنيتي را وارد نماييد